Реформа, яка вже відбулася: вісім головних зрушень у судовій владі

Зручно вважати, що в Україні не може бути нічого позитивного. Якщо відбувається щось варте уваги та копіювання, то це точно десь не у нас. Ми не помічаємо або не хочемо помічати тих змін, які відбуваються у власній країні, а якщо і помічаємо, то лише негатив.
Одна з найважливіших реформ, яка вже два роки відбувається в Україні – судова. Вона пройшла підготовчий процес з 2014 по 2016 рік. А у червні 2016 року, тобто вже два роки, йде її реалізація у практику.

«Самий простий спосіб оцінити прогрес - порівняти результати з цілями, визначеними Стратегією та подальшими планами дій. Без сумніву, результати, досягнуті за останні два-три роки, вражають», - каже Люба Бертлі.
Ми проаналізували основні аспекти реформи та здобутки, про які має знати пересічний громадянин аби не вестися на пропаганду «все пропало», що активно шириться сторонами, чий політичний інтерес превалює над здоровим глуздом. Отже, що відбувається на справді, або сім основних здобутків судової реформи.

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Незалежність судової влади від політиків
Завдяки реформі Президент та Верховна Рада більше не мають повноважень впливати на кар’єру суддів. Тепер скасовано пятирічний строк першого призначення суддів, яким політичні органи маніпулювали суддями. Суддів переводили з менш впливового суду до центральних, звільняли та призначала без жодних конкурсів та перевірок, за кулуарними списками. Чи варто говорити, що за таких умов судді ставали «ручними» і ні про яку незалежну судову гілку влади не могло йти мови.
Зараз незалежність та контроль за судовою владою забезпечує орган суддівського врядування – Вища рада правосуддя, яка створена та діє згідно міжнародним стандартам. А судді призначаються на посаду безстроково. Тобто навіть при зміні політиків судді будуть залишатися працювати. Це означає, що вони мають гарантії того, що на відправлення ними правосуддя більше ніхто не буде тиснути. 
2. Всіх суддів оцінюють та звільняють некомпетентних чи недоброчесних – 18% вже звільнено

 

 

 

 

 

 

 

На початку 2014 року популярним був заклик звільнити всіх суддів. Він і зараз звучить серед тих, хто мало думає про те, що такі дії означитимуть зупинку правосуддя та анархію в правовому сенсі. Адже ані розлучитись, ані отримати рішення щодо розділу житла людина не зможе буз суду. Для того, щоб знайти компроміс між закликом суспільства та здоровим глуздом було прийнято рішення провести тотальну перевірку всіх суддів країни. Таку процедуру під назвою кваліфікаційне оцінювання суддів запроваджено для всіх без виключення суддів. 
Цей процес розпочався у жовтні 2017 року і досі не завершений. Майже 5500 суддів, які працюють у судовій владі, складають тести на знання права, пишуть практичне завдання з формулювання судового рішення, складають пятирівневі психологічні тести за міжнародною шкалою, а потім проходять співбесіди за їх результатами з психологами. По завершенню на остаточне рішення впливає інформація з суддівських досьє, яка потрапляє туди з матеріалів НАБУ, НАЗК, СБУ, Нацполіції та інших органів. Всі ці матеріали, а також звернення будь-яких громадських організацій та простих людей у прямому ефірі обговорюється з самим суддею під час співбесід з уповноваженими членами комісії суддів. Якщо суддя не дає ґрунтовні пояснення щодо походження своїх статків та витрат, він визнається не гідним продовжувати судити людей. Комісія вже проаналізувала 1180 суддів – 18% з них підлягають звільненню або вже звільнені. І це вражаюча цифра, якщо зауважити, що процедура складна, а судді як юристи вміють дуже гарно себе захищати.
3. Створено новий Верховний Суд
Чи вірив хто-небудь, що Верховний Суд України з його суддями буде ліквідований і замість нього створений абсолютно новий суд на відкритому конкурсі? Ще п’ять років тому це було неможливим, а зараз новий суд працює вже більше як півроку. Щоб відшукати та обрати туди суддів було проведено історичний конкурс до нового Верховного Суду. Він був публічним, транслювався наживо та дав можливість стати новими суддями людям, які ніколи не працювали у судовій владі. У конкурсі зареєструвалось всього 1436 осіб, а переможцями стали 120 людей. Всі вони пройшли тестування, практичні завдання, психологічні тести та співбесіди під камери з прискіпливими членами комісії та громадськості. 25% з переможців – це абсолютно нові люди до судової влади, решта – судді, які успішно подолали всі етапи публічного конкурсу.

 

 

 

 

 

 

Судді нового суду вже винесли багато рішень, які захищають людину та її права. Серед них - права на отримання пенсій людям, які проживають в зоні АТО, права вагітних жінок під час декретних відпусток, права споживачів на захист у судах всіх рівнів без сплати судового збору, права  іноземних акціонерів від рейдерів та багато інших.
"Я слідкую за рішеннями новоствореного Верховного суду. Вони якісні, обґрунтовані та побудовані на засадах верховенства права", - ці слова спеціального радника генерального секретаря Ради Європи Режи Брійя демонструють пильну увагу міжнародної професійної спільноти до роботи нового суду та її високу оцінку.
4. Запроваджено електронний суд
З початку червня 18 українських судів почали у тестовому режимі використовувати Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему (ЄСІТС). Така складна назва означає  електронний суд, і він має полегшити взаємодію людини із судом.
Наразі ця система працює у Києві, Вінниці, Одесі та в Донецькому апеляційному адміністративному суді, який тимчасово розташований у Краматорську.
Головне нововведення полягає в тому, що відтепер подавати позов до суду, відправляти копії документів, отримувати судові рішення можна в онлайн режимі в електронному вигляді. Також, нова система робить практично неможливими процесуальні зловживання – наприклад, відкласти судове засідання через те, що якась із сторін не мала можливості своєчасно ознайомитися з документами, не вийде, бо система фіксує, хто і коли отримав які матеріали.
5. Кожен може поскаржитись у Конституційний суд

 

 

 

 

 

 

Запроваджений інструмент, за яким кожен громадянин може звернутись у Конституційний Суд України із скаргою. Умова такого звернення наступна: якщо людина вважає, що в кінцевому судовому рішенні в її справі був застосований закон, який не відповідає Конституції, то перевірити, чи відповідає така здогадка дійсності, може відповідний суд. Важливо тут, що цей перегляд не є оскарженням ухваленого судового рішення, а по-суті, оскарженням застосованого закону. До цього моменту звичайний громадянин не мав доступу до Конституційного Суду, був лише опосередкований доступ через судову систему, який не довів свою ефективність в Україні. Зараз звичайна людина отримала цю можливість.
6. Запроваджено антикорупційні запобіжники
Завдяки судовій реформі запроваджено чинники, що зменшують бажання суддів, які хочуть залишатися на своїх посадах, брати хабарі. Скасовано повний суддівський імунітет — тепер судді рівні перед законом так само, як і будь-який громадянин. Якщо раніше жодного суддю не могли затримати навіть на місці злочину, допоки Верховна Рада не дасть згоди на його арешт, зараз при затримання судді під час або одразу після вчинення тяжкого злочину ніякої згоди взагалі не потрібно. В інших випадках згоду на затримання судді має надати Вища рада правосуддя. Імунітет обмежується виключно підчас здійснення правосуддя.
Запроваджено декілька декларацій, які має подавати суддя: майнова, доброчесності та родинних зв'язків. Якщо суддя не може підтвердити свої статки, це є приводом для його звільнення з посади. 
7. Прозорість процесів у судовій владі
Всі процедури конкурсів та кваліфікаційного оцінювання суддів та засідань ВРП транслюється наживо. Так само вільно можна подивитись досьє будь-якого суддів. А громадськість має право впливу на процедури обрання та оцінювання суддів.
Як свідчать результати Першого кола Всеукраїнських опитувань громадян, суддів та правників щодо судової реформи та сприйняття корупції, яке провела Програма USAID реформування сектору юстиції «Нове правосуддя», довіра громадян України до судів та судової влади зросла з 2015 року по 2017 рік з 5% до 12%, що є найбільшим показником росту серед інших гілок влади.

Чому важливо боротися за довіру і підтримку людей? Питає експертка Люба Бертлі. “По меншій мірі з двох причин. По-перше, щоб зберегти результати реформ і надавати підтримку майбутнім реформам. По-друге, у довгостроковій перспективі підтримувати незалежність судової влади”, - зазначає Бертлі. Власне, це і є метою реформи.

Володимир Манько

   

 

Для дзвінків на урядову "гарячу лінію" запроваджено короткий номер 1545